Game Mechanics

Download demo

Download project files

Het spel

In dit spel speel je met een wrecking ball om grote stapels pilaren om te gooien. Per omgegooid stukje krijg je punten. Hoe minder pogingen je nodig hebt om een stukje om te gooien, en hoe zwaarder het stukje is, hoe meer punten je krijgt. Je doet dit alles ook binnen een tijdslimiet, en de bouwwerken herbouwen zich ook weer. Dat laatste geeft je kans op meer punten natuurlijk! Als je het level hebt voltooid, ontvang je voor je punten en de tijd die je over hebt coins. Met de coins zet je aan het einde van het spel een highscore neer, dus je wil er zo veel mogelijk verzamelen. Je kan echter ook in geval van nood de coins gebruiken om extra tijd aan te schaffen.

Het spel sluit af met een boss fight waarbij je boss je de coins afhandig wil maken. Versla je de boss, dan zet je een highscore met de coins die je over hebt.

Economy

De economy bestaat onder andere uit de punten die het omgooien van de pilaren je geven. De positieve feedback loop daarin is dat je punten krijgt bij het omgooien, met als negatieve feedback dat als je meerdere pogingen nodig hebt om een pilaar om te gooien je minder punten krijgt. Ook de tijd die je hebt als speler is belangrijke economische ressource en een negatieve feedback loop. De pilaren beginnen ook weer bij te spawnen, en dit geeft je de kans om meer punten te verzamelen. Als speler moet je de afweging maken of je meer punten kan verzamelen omdat de tijd het misschien niet toelaat.

Hoe meer punten en hoe meer tijd over aan het einde van het level, hoe meer coins je verzameld voor je highscore. Die coins moet je misschien echter noodgedwongen ook een keer gebruiken om extra tijd aan te schaffen.

Lock & key

In een level zit een sleutel verstopt. Als je die weet te pakken, bereik je een bonus level.

Boss fight

 

Playtests (na versie 1)

Playtest 1

  • Controls: scrollen met scrollwiel is fijner
  • Core mechanic: snel duidelijk, wordt geëxperimenteerd
  • Learning curve: spel is te makkelijk
  • Rewards: punten hebben geen invloed.
  • Cost of failure: speler gaat niet dood.

Playtest 2

  • Controls: werken goed, de wrecking ball is soms iffy en wordt niet helemaal goed geregistreerd.
  • Core mechanic: snel duidelijk, wordt geëxperimenteerd
  • Learning curve: prefect
  • Rewards: wordt niet beloond als speler.
  • Cost of failure: te laag.

Playtest 3

  • Controls: werken niet erg lekker op touchpad.
  • Core mechanic: snel duidelijk, wordt niet erg geëxperimenteerd.
  • Learning curve: beetje lange intro, maar wel goed verder.
  • Rewards: wordt niet beloond als speler behalve de punten
  • Cost of failure: te laag.

Improvements:

  • reward system met een duidelijk doel in de vorm van coins en een highscore.
  • Spel iets moeilijker gemaakt door spawn rate iets te versnellen van de pilaren en iets minder tijd te geven in level 3.
  • Controls getweaked voor responsiveness.